-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41572 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چرا شيعيان با خلفاي ثلاثه كه از بهشتيان و جز عشره مبشره هستند, مخالف هستند؟
براي پاسخ به اين سوال توجه به نكات ذيل لازم است :1ـ به نص صريح قرآن كريم , امامت و وصايت پـيـامبر(ص ) عهدي الهي است و انتخاب امام به وسيله وحي صورت مي گيرد , چنان كه خداوند سبحان در جواب حضرت ابراهيم (ع ) كه از خداوند خواست تا از ذريه اش كساني را امام قرار دهد , فـرمود : امامت عهد من است و عهد من به ظالمين نمي رسد.(1) همچنين بعضي از قبايل عرب و سران كشورهايي كه پيامبر گرامي اسلام (ص ) آنها را به اسلام دعوت كردند در پاسخ مي گفتند : اگر مارا به جانشيني خود انتخاب كني , اسلام خواهيم آورد حضرت در پاسخ مي فرمودند :مسئله خـلافـت و جـانـشـيني مربوط به خداست و از اختيار من خارج است , هر كس او راانتخاب كند , جـانـشـيـن مـن خـواهد بود .(2)2ـ از طرفي تداوم و بقا و گسترش هر مكتب و نفوذ آن در دلها نـيـازمـنـد دفاع ومراقبت هاي فكري و عملي است , مكتب اسلام نيز از اين قاعده مستثنا نيست . پـيـامـبـرگـرامـي اسـلام (ص ) تـا آن روز كـه در قيد حيات بودند , خود شخصا در پرتو وحي با هرنوع انحراف فكري و تهاجم فرهنگي و علمي مبارزه مي كردند, پس از رسول اكرم نيز حريم قرآن و سنت آن بزرگوار به حكم عقل نيازمند مراقبت است و پرواضح است كه توان هيچ كدام از صحابه براي اين مهم , به اندازه توان فكري و عملي حضرت علي (ع ) نبوده است , زيرا علي ( اعلم الناس ) بـعـد از رسـول خـدا (ص ) و در شـهـر علم پيامبر (ص )مي باشد.3ـ پيامبر گرامي اسلام (ص ) از نخستين روزهاي حيات خويش به صورت هاي مختلف وگوناگون به امر خداوند سبحان حضرت علي (ع ) را به عنوان خليفه و جانشين خودمعرفي مي كردند و عهد الهي امامت و هدايت جامعه را بـه ايـشـان سـپـردنـد كه از جمله مي توان به حديث ( يوم الانذار ) و حادثه بسيار مهم و حساس ( غـديـرخـم ) اشـاره نـمود.(3)بنابراين شيعه خلافت ديگران غير از علي (ع ) را قبول ندارد و فقط مـعتقد به امامت و خلافت بلافصل حضرت علي (ع ) است .همچنين اين سوال اين ايهام را دارد كه چـرا شـيعه با اينكه خلفاي ثلاثه از بهشتيان هستند, با آنان باز مخالفت دارد؟حديثي كه معروف و مـشـهـور بـه ( عـشره مبشره ) مي باشد , در كتب روايي و حديثي اهل سنت نقل شده است كه آن حـديـث چـنـيـن مي باشد: پيامبر گرامي اسلام (ص ) فرمودند :( اين افراد دهگانه از اهل بهشت هـستند: ابوبكر , عمر , علي , عثمان , طلحه ,زبير , عبدالرحمن بن عوف , سعد ابن وقاص , سعيد بـن زيـد , ابـو عـبـيده جراح ).درباره اين حديث توجه به دو نكته لازم و ضروري است :الف ) سند راويـان حـديـث بـه عبدالرحمن بن عوف و سعيد بن زيد منتهي مي گردد كه پر واضح است نقل فـضليت از كسي درباره خودشان قابل اعتماد نيست . (4)ب ) افرادي را به صورت قطعي مي توان بـهـشـتي قلمداد كرد كه به مقام عصمت رسيده باشند و هيچ كس درباره هيچ كدام از ده نفر ياد شده , غير از علي بن ابيطالب قائل به عصمت نيست , البته عده اي از اهل سنت نيز عصمت علي بن ابـيـطـالـب را قـبـول نـدارند , پس با علم به اينكه غير از علي بن ابيطالب در ميان عشره مبشره مـعـصـومـي وجـود نـدارد , چـگـونـه مي توان معتقد به بهشتي بودن آنان شد , بر همين اساس , روايت بنابر نظر اهل سنت مخدوش است .از آنجا كه شيعه معتقد است كه خلافت امر و امانت الهي است و خداوند آن را به افراد واجد شرايط و شايسته واگذار مي نمايد, نمي تواند به امامت و خلافت غير علي (ع ) معتقد باشد , علاوه بر آن حديث فوق قابل اعتماد نيست , پس شيعه نمي تواندمعتقد به خلافت خلفاي ثلاثه باشد .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- جعفر سبحاني , ملل و نحل , ج 1, ص 154.2- بقره / 124.3- مرحوم طبرسي ـ الاحتجاج , ص 84 چاپ نجف .4- الغدير, ج9 , ص 128.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.